Érdekesség

Ikebana – japán virágművészet

Az ikebana eredetileg a Zen-buddhizmus kifejezési formája, egyfajta művészi virágáldozat volt. Mára azonban a virágkötészetnek ez a módja hazánkban is népszerűvé vált.

Élő művészet virágokból

A japánok különös becsben tartják a virágokat. Virágművészetük és kompozícióik életük természetes részét képezik az évszázadok körforgásában. Az ikebana csak az utóbbi 1-2 évtizedben vált a puszta dekoráció eszközévé.

Régebben, sok száz évvel ezelőtt, amikor az ikebana művészete Japánban kialakult, vallási áldozatnak, a buddhizmus kifejezőeszközének számított. Körülbelül a XV. század közepén, miután a buddhizmus elérte Japánt, a virágtűzés művészetét is felfedezték, és szigorú szabályok szerint gyakorolták.

Vallási áldozat

Az ikebana Buddhának felajánlott áldozat volt, vallási cselekedet, köszönet a jó és gazdag esztendőért, a bőséges aratásért. A virágkedvelő japánok számára mi sem volt természetesebb annál, mint hogy virágáldozatot mutassanak be Buddhának.

Manapság az ikebanát gyakran lapos, nyitott tálon rendezik el. Régebben magas, karcsú vázákat is használtak, amelyek kisebb szabadságot nyújtottak az alkotóknak.

A virágművészet mint életcél

Az idők folyamán az ikebana egyre kifinomultabbá vált, mígnem elérte a tökéletességet. A házakban fülkéket, úgynevezett Tokonomákat választottak le, hogy ily módon utánozzák a buddhista kolostorok oltárait. A fülke előtt úgy helyezték el díszeiket és áldozataikat, hogy azok egymással a legtökéletesebb összhangban legyenek.

Az ikebana története, fejlődése

Az ikebana fejlődése során új hagyományok alakultak ki a régiek nyomán. A takebana (azaz a függőleges kompozíciók) Muro-macsi időszaka után vette kezdetét az ikebana-, más néven Azucsi-Momoyama-korszak, amely 1560-tól 1600-ig tartott.

Ezt követte az Edo-korszak 1603 és 1867 között, majd a Mejii-Era-korszak 1868-tól kezdve.

Változó formájú tálak

A Muro-macsi-korszak magas falú tálai és vázái porcelánból vagy aranyozott bronzból készültek. Ezeket később lapos agyag- és kerámiatálak váltották fel, amelyek növelték a díszítés szabadságát, és lehetővé tették, hogy kialakuljon a voltaképpeni virágművészet.

Szabadság és avantgárd

Ezt követően alakult ki a Jiya-bana, a szabad kompozíciók művészete, majd a Zen’ei-bana, a különleges kompozíciók, azaz az avantgárd korszaka, amely tengernyi különböző elemet és színt vonultatott fel. Elsősorban ez utóbbi irányzat kísérelte meg, hogy az ikebanát kiszabadítsa a Tokonoma-fülkéből, és mentesítse a vallási tartalomtól.

Az ikebana filozófiája

Az ikebana célja, hogy a díszítésként felhasznált növényeknek új életet adjon, hogy a virágok a kompozícióból  kinőve más időbe és térbe helyeződjenek át, pozitív és negatív erőket fejezzenek ki, és a fényt, illetve a sötétség megtestesítőjévé váljanak. Az élet és a fény pozitív, a halál és a sötétség negatív, de a kompozícióban a kettőnek egyesülnie kell egymással.

A harmadik dimenzió

Az ikebana jelképrendszerét továbbgondolva azonnal észrevehetjük, hogy a háromdimenziós virágművészet egyik eleme még hiányzik.

Létrejött ugyan a pozitív és negatív erők rendje, az embert azonban még be kell vezetni ebbe az univerzumba. Így jött létre a három elem.

Szigorú szabályok

A díszítéshez használt anyagok egyszerűek. Az ikebanához gyakran használnak száraz ágakat, amelyekről lehántják a kérget, ezért színük világos.

Ezenkívül csak néhány ritka és feltűnő virág kerül a kompozícióba, valamint egypár kő, moha, kisebb páfrányok és hasonlók.

A tálban lévő víz önmagában is fontos elem, ezért ügyelnek arra, hogy jól látsszék: egynegyed részig tölti meg a tálat.

Minden egyes virágnak jelentősége van

Az ikebanában soha nem lehet két azonos magasságú virágszár vagy ág. Hasonlóképpen nem szabad túl sok virágot felhasználni a kompozícióhoz – mindegyiket a maga teljességében kell ugyanis láttatni. Akár van víz a tálban, akár nincs: a hely egynegyed részét szabadon kell hagyni számára.

A hagyományos készítésekor figyelembe kell venni néhány szabályt. Soha nem szabad négy vagy kilenc azonos fajtájú virágot felhasználni. Az ikebana nem állhat krizantémból, hacsak nem a 9-dik hónap 9-dik napján készül: ilyenkor ugyanis kilenc szál krizantémot rendeznek el a tálban.

Mindezeknek a szabályoknak történelmi gyökerei vannak, amelyeket azonban nem szükséges feltétlenül ismernünk. Az is elég, ha az ikebana megtanít bennünket a szépség szeretetére.